Alternativ planlegging av kjøkken

Kjøkkenet var så stygt og gammelt at det både av estetiske grunner og helsemessige årsaker måtte renoveres. Det vil si: Alt gammelt ut og nytt inn. Men hvordan planlegger man et kjøkken? Ikea har jo mye fint- og en kul planlegger hvor man kan sette sammen skap og løsningen. Men det er jo så mange muligheter og mye fint, så hva som blir best er ikke godt å vite.

Jeg tar jo mye bilder og bestemte meg tidlig for at et bilde - det vil jeg ha på kjøkkenet. Et stort ett, som passer til frokosten og som man blir litt glad av.

Etter å ha trålet bildearkivet frem og tilbake, så endte jeg opp med dette:

Solsikkeåker i Tyskland 2012
På Photowall.no er det lettivnt å greit å bestille fototapeter - så dette bildet bestilte jeg i størrelse 1x2.5 meter.

Leveringstiden er kort, og da denne kom i posten tok jeg den med ned på Farge og Interiør i Ringebu for å finne en farge som passet til for å male veggene i. Med et litt artig scanne-instrument så fant de en meget flott blåfarge som jeg da har malt kjøkkenet i.

Neste steg var å finne en kjøkkenfront og en farge som passet til dette igjen, og etter litt frem og tilbake med Ikea ble det fronten Kroktorp - en offwhite front med smale striper. Knallfin, syns jeg da. Etter å ha målt opp og bestilt, fant jeg ut at jeg ville forandre på en del ting - og etter det har det egentlig bare vært å ta en ting av gangen.

Gammel kjøkkenbenk på vei ut - og ny blåfarge snart på plass
En av de tingene var å kjøpe ny, samt flytte på varmtvannsberederen. Her fikk jeg tips om rørlegger Petter Fremmegård, og han er kjempeflink! Anbefales! Men han er ikke særlig glad i Ikea-kraner, så vær obs der. De er ikke beregnet for vårt høye vanntrykk og ryker lett. Dessuten fikk jeg en veldig kul kran med ledlys og vannsikring som var mye finere enn den jeg hadde kjøpt på Ikea så jeg er fornøyd. Ikea har også en returordning som gjør at det ikke var noe problem å levere tilbake ting jeg ikke brukte.

Skru sammen innredning kan være en prøvelse i tålmodighet, men jeg har hatt god hjelp av den snille pappa'n min. Den snille mamman min er med som Snapfotograf her :D

Tilpassninger til ventilator

Er ganske flink her syns jeg 

Kommentarer